INFO

Bekijk hier de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag hier niet bij? Neem contact op via info@prinsengrachtconcert.nl

FAQ

Op zaterdag 21 augustus 2021 zal de 39ste editie van het Prinsengrachtconcert plaatsvinden.

Het concert is alleen te bezoeken met een geldige ticket. Deze zijn inmiddels vergeven.

Let op: je kunt dus niet zonder een ticket naar het Prinsengrachtconcert komen op zaterdag 21 augustus.

Op zaterdag 21 augustus 2021 zal het Kinderprinsengrachtconcert georganiseerd worden. Net als het avondconcert is het alleen te bezoeken als je een ticket hebt ontvangen. Deze zijn niet meer beschikbaar.

Let op: Zonder ticket is het niet mogelijk om naar het concert te komen. De locatie is afgesloten dus vanaf de kades is het ook niet te zien.

AVROTROS maakt een tv-registratie die om 18.25 uur te zien is bij AVROTROS op Zapp. Voor meer informatie over de uitzending kunt u terecht op de site van Zapp.

Het Prinsengrachtconcert vindt elk jaar plaats op een ponton in de gracht voor Pulitzer Amsterdam, Prinsengracht 323 te Amsterdam.

Let op: in 2021 is het niet te bezoeken als je geen ticket hebt ontvangen. Tickets zijn ook niet meer te verkrijgen.

De inschrijving voor kans op een bootticket is inmiddels verstreken en de organisatie heeft de toegangskaarten inmiddels vergeven.

Let op: je kunt dus niet zonder een boot ticket naar het Prinsengrachtconcert komen op zaterdag 21 augustus.

De algemene voorwaarden/huisregels voor kade & bootbezoekers krijg je meegestuurd met je ticket (als je ingeloot bent).

Zonder ticket is het Prinsengrachtconcert in 2021 niet vrij toegankelijk te bezoeken!

Ja, er zijn tijdelijke toiletten aanwezig rondom het concertgebied.

Nee, het Prinsengrachtconcert verzorgt geen catering.

Ja, eigen consumpties zijn toegestaan indien niet bestemd voor commerciële doeleinden. Open vuur is verboden. Op de boten of in het publiek mogen dus geen barbecues worden aangestoken. Houdt er rekening mee dat schippers niet meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed mogen hebben; dit komt overeen met ongeveer twee glazen bier of wijn.

Wij rekenen erop dat afval van meegenomen consumpties mee terug genomen wordt.

Nee, normaliter is het een vrij toegankelijk te bezoeken concert maar dat is nu niet mogelijk. De organisatie gaat wel publiek op de kade toelaten.

Tickets zijn inmiddels vergeven dus het is niet meer mogelijk om kans te maken op een ticket.

Nee, het Prinsengrachtconcert is een gratis publieksevenement. De zitplaatsen op de ponton zijn gereserveerd voor genodigden van sponsoren en/of partners die dit gratis toegankelijke concert mede mogelijk maken.

Normaliter is het een vrij toegankelijk te bezoeken concert maar dat is nu niet mogelijk. De organisatie gaat wel publiek op de kade en bootjes toelaten. De tickets hiervoor zijn al vergeven.
Het is dus niet mogelijk om toegelaten te worden op het evenementen terrein zonder ticket.

De dichtstbijzijnde parkeergarage is de “Euro Parking” aan de Marnixstraat.

De dichtstbijzijnde halte voor bussen en trams is: “Westermarkt”. Het deel van de Prinsengracht waar het concert plaats vindt is hier direct naastgelegen. Bij deze halte stoppen de trams 13, 17 en 14. Tevens is dit een halte voor de buslijnen 170 en 172. Bekijk locatie

Nee, dat is niet mogelijk dit jaar. Pulitzer Amsterdam zal die avond alleen toegankelijk zijn voor hotelgasten.

Het Grachtenfestival Amsterdam is het grootste klassieke muziekfestival van Nederland. De organisatie en programmering staat los van het Prinsengrachtconcert.

Het festival laat een breed publiek op een andere manier kennismaken met klassieke muziek en geeft daarbij alle ruimte aan jong toptalent op bijzondere locaties. Bekijk hier de informatie en programmering van het festival.

Ja, voor mindervaliden is een gebied gereserveerd op de kade aan de oostkant van de gracht (de zijde van Pulitzer Amsterdam). Hier is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor mindervaliden en 1 meegebrachte introducé. Aanmelding is mogelijk via: info@prinsengrachtconcert.nl (t/m 31 juli 2021). De uiteindelijke toewijzing zal verlopen per loting.

De organisatie heeft een vergunning gekregen van de gemeente.

De gemeente heeft een tijdelijke verkeersmaatregelen (TVM) vergunning voor 2021.

Beste bewoners en bedrijven binnen het evenemententerrein van het Prinsengrachtconcert 2021,

Hierbij willen wij u namens Stichting Prinsengrachtconcert, Pulitzer Amsterdam en AVROTROS op de hoogte brengen van het feit dat het traditionele (Kinder)Prinsengrachtconcert dit jaar op zaterdag 21 augustus a.s. georganiseerd zal worden.

Periode werkzaamheden

Voor dit evenement zullen er werkzaamheden plaatsvinden van maandag 16 t/m maandag 23 augustus 2021.

Parkeervakken

In verband met deze voorbereidingen zijn vanaf maandag 16 augustus 07:00 uur de parkeervakken afgehuurd op de even nummers Prinsengracht 186 –246 en de oneven nummers Prinsengracht 279 – 339. Vanaf maandag 23 augustus 21:00 uur kunt u weer gebruikmaken van de parkeervakken binnen het gebied.

Wegafsluitingen

In de bovenstaande periode zal de straat tijdens de opbouw en breek op diverse momenten afgesloten worden om de techniek veilig te laten laden en lossen. Dit zal door verkeersregelaars gecoördineerd worden. Op vrijdag 20 en zaterdag 21 augustus zal de Prinsengracht tussen 283 – 339 volledig afgesloten zijn voor alle verkeer. Dit geldt voor Prinsengracht 186 -230 alleen voor zaterdag 21 augustus.

Fietsen

In verband met de werkzaamheden en op grond van artikel 4.2 en/of 4.27 van de APV worden tussen maandag 16 en maandag 23 augustus 2021 (brom)fietsen, ook die aan brugleuningen en in/aan/om fietsrekken en bomen en dergelijke, verwijderd. Sloten worden niet vergoed. Is uw fiets in deze periode verwijderd, kunt u bellen met Fietsdepot op telefoonnummer 020-3344522.

Boten

Indien u een boot in het evenementengebied (brug 63 Rozengracht en brug 64 Reestraat) heeft liggen dan kan dat niet in bovengenoemde periode. Wij verzoeken u vriendelijk uw boot uiterlijk maandag 16 augustus 07:00 uur weg te halen en deze gedurende die periode ergens anders af te meren. Vanaf maandag 16 augustus 07:00 uur zal Waternet alle overgebleven boten wegslepen. De kosten voor eventuele vervanging van een slot zullen niet vergoed worden door Waternet of organisatie Prinsengrachtconcert.

Veiligheid

Om de veiligheid te waarborgen is met de politie en met stadsdeel Centrum afgesproken dat, net als voorgaande jaren, aan weerskanten van de Prinsengracht (nr. 186-232 & nr. 283-339) op zaterdag 21 augustus een corridor/vrij looppad gecreëerd zal worden door middel van hekken. Op deze manier zorgen we dat de EHBO-medewerkers sneller ter plekke kunnen zijn in geval van een calamiteit. Wij realiseren ons dat deze constructie tot overlast kan leiden, u kunt erop vertrouwen dat we deze corridor wederom pas zo laat mogelijk in werking stellen. Onze beveiligers zullen op basis van aanwijzingen van de politie gaan handelen.

Contactgegevens

Indien u vragen nog vragen heeft, kunt u ons bereiken via info@prinsengrachtconcert.nl

Met vriendelijke groet,

Team Prinsengrachtconcert 2021

Nee, indien u een boot in het evenementengebied (brug 63 Rozengracht en brug 64 Reestraat) heeft liggen dan kan dat niet in bovengenoemde periode. Wij verzoeken u vriendelijk uw boot uiterlijk maandag 16 augustus  2021 07:00 uur weg te halen en deze gedurende die periode ergens anders af te meren. Vanaf maandag 16 augustus 07:00 uur zal Waternet alle overgebleven boten wegslepen. De kosten voor eventuele vervanging van een slot zullen niet vergoed worden door Waternet of organisatie Prinsengrachtconcert.

Beste bewoners en bedrijven op de Westermarkt,

Hierbij willen wij u namens Stichting Prinsengrachtconcert, Pulitzer Amsterdam en AVROTROS op de hoogte brengen van het feit dat het traditionele (Kinder)Prinsengrachtconcert dit jaar op zaterdag 21 augustus a.s. georganiseerd zal worden.

Periode werkzaamheden

Voor dit evenement zullen er werkzaamheden plaatsvinden van dinsdag 17 t/m maandag 23 augustus 2021.

Parkeervakken

In verband met deze voorbereidingen zijn vanaf dinsdag 13 augustus 07:00 uur de parkeervakken afgehuurd op de oneven nummers Prinsengracht 279 – 281. Vanaf maandag 23 augustus 21:00 uur kunt u weer gebruikmaken van de parkeervakken binnen het gebied.

Wat voor werkzaamheden kunt u verwachten?

Op de bovenstaande parkeervakken zullen aggregaten komen te staan van 18 t/m 22 augustus. Wij zullen deze netjes met hekken afsluiten.

Op de Westermarkt zullen van vrijdag 20 augustus 18:30 uur t/m zaterdag 21 augustus 23:59 uur de techniekwagens komen te staan voor het maken van de rechtstreekse televisie-uitzendingen. Ook deze wagens zullen wij netjes afhekken.

Zie onderstaand overzichts-tekening.

Contactgegevens

Indien u nog vragen heeft, kunt u ons bereiken via info@prinsengrachtconcert.nl

Lees hier alles over hoe wij in het algemeen omgaan met privacy.

De Stichting Prinsengrachtconcert is met z’n partners Pulitzer Amsterdam & AVROTROS bezig het jaarlijkse evenement “Het Prinsengrachtconcert” te verduurzamen en hanteren de volgende thema’s:

  1. Organisatie & communicatie

De voorbereidingen voor het event gebeurt vanuit verschillende, al bestaande, ondernemingen (o.a. Pulitzer & AVROTROS), waardoor er geen kantoor met alle voorzieningen in stand gehouden hoeft te worden en geen extra belasting voor het milieu oplevert.

Daarnaast zal er vanuit het bestaande team een milieu/afval-coördinator aangesteld worden die de duurzaamheid van het evenement zal bewaken voor de toekomst.

Sinds 2019 is alle event-informatie (van programma-inhoud tot praktische zaken) voor de bezoekers online (via website) te vinden zijn. Organisatie deelt geen flyers & programmaboekjes meer uit.

In 2019 hebben we een investering gedaan in het digitaliseren van het uitnodigden van gasten van de organisatie, partners en sponsoren zodat we geen gebruik meer hoeven te maken van drukkerij/post voorzieningen.

  1. Backstage-productie gedurende het evenement

Tijdens de operationele dagen (bouw/event/breek) is Pulitzer hotel, met al zijn bestaande faciliteiten, de uitvalbasis voor de crew die meewerkt aan het evenement. Er zullen op de evenement-locatie geen aparte faciliteiten, zoals productie-kantoor/kleedkamers/cateringruimte etc., georganiseerd hoeven te worden.

I.v.m. de omvang van de crew blijft het inhuren van een crew-cateraar noodzakelijk maar zullen er richtlijnen besproken worden over stroom/aanvoer/menu (vegetarisch)/afval en tappunt voor water/overige drankjes.

  1. Afvalplan frontstage

Het evenement is vrij toegankelijk om te bezoeken en gezien de korte tijd dat mensen op de locatie verblijft, voorziet de organisatie niet in catering-verkooppunten. Bezoekers zijn gewend om zelf wat eten/drinken mee te nemen. In 2018 hebben we voor het eerst, in samenwerking met de gemeente Amsterdam, een groep van 8 mensen ingezet die langs de bezoekers gingen om afval gedurende het evenement op te halen. Dit willen we in de toekomst graag met de gemeente voortzetten. Aanvulling hierbij zal het plaatsen van gescheiden afvalbakken op verzamelpunten zijn om zodoende zo veel mogelijk te voldoen aan scheidingsdoelstelling van de gemeente in 2020.

  1. Energie

De grootste stap in een duurzaam Prinsengrachtconcert zal de aanpassing van de stroomvoorziening worden. De organisatie is, in samenwerking met de gemeente, aan het onderzoeken of er op de locatie een vaste stroomvoorziening aangelegd kan worden. Organisatie is evt. bereid om zelf financieel te investeren.

Indien dit niet mogelijk is, zal de stroomopwekking moeten voldoen aan de richtlijnen volgens beleid van duurzame evenementen in Amsterdam of d.m.v. ontheffing voor het gebruik van diesel-aggregaat in 2020.

  1. Mobiliteit bezoekers

Het evenement is vrij toegankelijk om te bezoeken en gezien de korte tijd dat mensen op de locatie verblijft, voorziet de organisatie niet in speciale voorzieningen en zal dat in de toekomst ook niet doen. Vanwege de locatie, midden in de stad, zijn de bezoekers al gewend om met OV naar locatie te komen.

Doelstelling van de organisatie zit vooral in het bewaken van de eisen milieuzones voor leveranciers.

  1. Watervoorziening bezoekers

Op de locatie is het technisch niet realiseerbaar (er zijn geen wateraansluitingen) om bezoekers te voorzien van gratis leidingwater. De bezoekers zijn ook maar een zeer korte tijd op de locatie aanwezig. Indien dit toch een vereiste zal worden voor dit evenement dan moet, in samenwerking met de gemeente, een oplossing gezocht worden.

Doelstelling van de organisatie zit vooral in het bewaken van het gebruik van schoonmaakmiddelen met milieukeurmerk en dat de toilet-leverancier de opgevangen urine aanlevert bij een verwerker t.b.v. terugwinnen nutriënten.

  1. TV-registratie van het evenement

AVROTROS is aan het onderzoeken of de registratie van het evenement d.m.v. een zogeheten cloud-regie (gedeelte techniek vanuit vaste locatie in Hilversum) vastgelegd kan worden. Hiervoor is speciale glasvezelverbinding nodig. Indien dit in de toekomst mogelijk is, zal de overlast op de locatie (minder apparatuur, wagens & crew) minder worden.