INFO

Bekijk hier de antwoorden op de meest gestelde vragen. Staat uw vraag hier niet bij? Contacteer ons dan direct.

FAQ

Wanneer is het Prinsengrachtconcert ?

In 2020 is het concert op zaterdag 22 augustus. Meer info over programmering en organisatie zal in het voorjaar van dat jaar bekend worden.

Kan ik met de boot komen?

Het is mogelijk om met de boot het concert te bezoeken. Je dient je hier wel eerst voor aan te melden. De organisatie kent de toegangsbewijzen toe na de sluitingsdatum van de aanmelding. Het is niet vanzelfsprekend dat je na aanmelding een toegangsbewijs krijgt.

Wanneer de inschrijfperiode voor de 39ste editie in 2020 is zal in het voorjaar van 2020 bekend worden gemaakt.

Wat zijn de huisregels?

Onderstaande regels zijn opgesteld in samenwerking met Stadsdeel Amsterdam Centrum en Waternet:

  • Om de veiligheid te waarborgen en het evenement goed te laten verlopen, dienen instructies van de organisatie, beveiliging, politie en/of Waternet te allen tijde te worden opgevolgd.
  • Uit veiligheidsoverwegingen is de organisatie bevoegd uw aanwezige bagage te inspecteren.
  • Wij verwachten dat u tijdens het Kinderprinsengrachtconcert ouders met kinderen op uw boot toelaat zodat zij het concert kunnen bijwonen.
  • Ga verantwoord om met alcohol.
  • Zorg dat verlichting van de boot in orde is.
  • Maak gebruik van toiletvoorzieningen op de kant.
  • Commerciële activiteiten, waaronder verkoop van zitplaatsen op boten, zijn niet toegestaan binnen het evenementengebied.
  • Open vuur is verboden. Op de boten of in het publiek mogen dus geen barbecues, kaarsen of vuurwerk – waaronder ‘sterretjes’ – worden aangestoken. Ook elektrische barbecues zijn niet toegestaan vanwege de mogelijke brandlucht en rook die vrij kan komen en de paniek die dat kan veroorzaken.
  • Het Prinsengrachtconcert is rond 22.30 uur afgelopen. Bij het verlaten van het evenementengebied dienen aanwijzingen van de organisatie, beveiliging, politie en/of Waternet te worden opgevolgd. Bent u met de boot gekomen, dan dient u direct na afloop het rak te verlaten.

Zijn er openbare toiletten aanwezig?

Ja, er zijn tijdelijke toiletten aanwezig rondom het concertgebied.

Wordt er drank verkocht?

Nee, het Prinsengrachtconcert verzorgt geen catering.

Kan ik eigen consumpties meebrengen?

Ja, eigen consumpties zijn toegestaan indien niet bestemd voor commerciële doeleinden. Open vuur is verboden. Op de boten of in het publiek mogen dus geen barbecues, kaarsen of vuurwerk – waaronder ‘sterretjes’ – worden aangestoken. Houdt er rekening mee dat schippers niet meer dan 0,5 promille alcohol in het bloed mogen hebben; dit komt overeen met ongeveer twee glazen bier of wijn.

Kan ik een zitplaats reserveren?

Nee, zitplaatsen op het ponton zijn gereserveerd voor genodigden. Kadeplaatsen zijn vrij toegankelijk.

Kan ik tickets kopen voor het concert?

Nee, het Prinsengrachtconcert is een gratis publieksevenement en vrij toegankelijk voor iedereen.

Waar kan ik parkeren?

De dichtstbijzijnde parkeergarage is de “Euro Parking” aan de Marnixstraat.

Hoe kan ik het concert per openbaar vervoer bereiken?

De dichtstbijzijnde halte voor bussen en trams is: “Westermarkt”. Het deel van de Prinsengracht waar het concert plaats vindt is hier direct naastgelegen. Bij deze halte stoppen de trams 13, 17 en 14. Tevens is dit een halte voor de buslijnen 170 en 172. Bekijk locatie

Kan ik gebruik maken van de faciliteiten van Hotel Pulitzer Amsterdam?

Vanaf één uur voorafgaand en tijdens het concert is Hotel Pulitzer exclusief open voor hotelgasten, artiesten en genodigden. Daarvoor en na het concert bent u van harte welkom in het hotel voor een hapje of drankje.

Zijn er stoelen aanwezig?

Nee, u kunt op de parkeervakken rondom de gracht plaatsnemen met een zelf meegebrachte stoel. In verband met de veiligheid is dit buiten de parkeervakken niet toegestaan.

Wat is het Grachtenfestival Amsterdam?

Het Grachtenfestival Amsterdam is het grootste klassieke muziekfestival van Nederland. Het festival laat een breed publiek op een andere manier kennismaken met klassieke muziek en geeft daarbij alle ruimte aan jong toptalent op bijzondere locaties. Bekijk de informatie en programmering van het festival.

Is er toegang voor mindervaliden?

Ja, voor mindervaliden is een gebied gereserveerd op de kade aan de oostkant van de gracht (de zijde van Pulitzer Amsterdam). Hier is een beperkt aantal plekken beschikbaar voor mindervaliden en 1 meegebrachte introducé. Aanmelding is mogelijk via: noah.k@pulitzeramsterdam.com (t/m 31 juli 2020). De uiteindelijke toewijzing zal verlopen per loting.

Ik woon of werk aan de Prinsengracht ter hoogte van het evenement, zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Periode werkzaamheden

Voor dit evenement zullen er werkzaamheden plaatsvinden van maandag 17 t/m maandag 24 augustus 2020.

Parkeervakken

In verband met deze voorbereidingen zijn vanaf maandag 17 augustus 07:00 uur de parkeervakken afgehuurd op de even nummers Prinsengracht 186 –246 en de oneven nummers Prinsengracht 279 – 339. Vanaf maandag 24 augustus 21:00 uur kunt u weer gebruikmaken van de parkeervakken binnen het gebied.

Wegafsluitingen

In de bovenstaande periode zal de straat tijdens de opbouw en breek op diverse momenten afgesloten worden om de techniek veilig te laten laden en lossen. Dit zal door verkeersregelaars gecoördineerd worden. Op vrijdag 21 en zaterdag 22 augustus zal de Prinsengracht tussen 283 – 339 & Prinsengracht 186 -23 volledig afgesloten zijn voor alle verkeer.

Fietsen

In verband met de werkzaamheden en op grond van artikel 4.2 en/of 4.27 van de APV worden tussen maandag 17 en maandag 24 augustus 2019 (brom)fietsen, ook die aan brugleuningen en in/aan/om fietsrekken en bomen en dergelijke, verwijderd. Sloten worden niet vergoed. Is uw fiets in deze periode verwijderd, kunt u bellen met Fietsdepot op telefoonnummer 020-3344522.

Uiteraard doen we ons best om de overlast voor u zo beperkt mogelijk te houden. Bovendien zullen wij de gehele periode aanwezig zijn. Als u vragen heeft of contact wenst met de organisatie, treft u onderstaand onze contactgegevens aan.

Boten

Indien u een boot in het evenementengebied (brug 63 Rozengracht en brug 64 Reestraat) heeft liggen dan kan dat niet in bovengenoemde periode. Wij verzoeken u vriendelijk uw boot uiterlijk maandag 17 augustus 07:00 uur weg te halen en deze gedurende die periode ergens anders af te meren. Vanaf maandag 17 augustus 07:00 uur zal Waternet alle overgebleven boten wegslepen. De kosten voor eventuele vervanging van een slot zullen niet vergoed worden door Waternet of organisatie Prinsengrachtconcert.

Veiligheid

Om de veiligheid te waarborgen is met de politie en met stadsdeel Centrum afgesproken dat, net als voorgaande jaren, aan weerskanten van de Prinsengracht (nr. 186-232 & nr. 283-339) op zaterdag 22 augustus een corridor/vrij looppad gecreëerd zal worden door middel van hekken. Op deze manier zorgen we dat de EHBO-medewerkers sneller ter plekke kunnen zijn in geval van een calamiteit. Wij realiseren ons dat deze constructie tot overlast kan leiden, u kunt er op vertrouwen dat we deze corridor wederom pas zo laat mogelijk in werking stellen. Onze beveiligers zullen op basis van aanwijzingen van de politie gaan handelen.

Contactgegevens

Indien u vragen nog vragen heeft, kunt u ons bereiken op 035- 67 17 019 of via info@prinsengrachtconcert.nl.

Mijn boot ligt in het evenementengebied, kan deze blijven liggen?

Nee, dat is helaas niet mogelijk. In aanloop naar dit evenement zullen er werkzaamheden plaatsvinden van maandag 17 t/m maandag 24 augustus 2020.

Dit betekent dat uw boot in deze periode niet op zijn vaste plek kan blijven liggen, aangezien de werkzaamheden tussen brug 63 (Rozengracht) en brug 64 (Reestraat) zullen plaatsvinden. Wij verzoeken u vriendelijk uw boot uiterlijk maandag 17 augustus 07:00 uur weg te halen en deze gedurende die periode ergens anders af te meren.

Let op, vanaf maandag 17 augustus 07:00 uur zal Waternet alle overgebleven boten wegslepen. De kosten voor eventuele vervanging van een slot zullen niet vergoed worden door Waternet of organisatie Prinsengrachtconcert.

Indien u het concert wilt bezoeken met de boot dan moet u zich aanmelden, zie informatie op deze site over het botenbeleid.

Vragen 

Indien u nog vragen heeft, kunt u ons bereiken via
035 – 67 17 019 of info@prinsengrachtconcert.nl

Ik woon of werk aan de Westermarkt, zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden?

Periode werkzaamheden

Voor dit evenement zullen er rondom de Westermarkt werkzaamheden plaatsvinden van maandag 17 t/m maandag 24 augustus 2020.

Parkeervakken

In verband met deze voorbereidingen zijn vanaf maandag 17 augustus 07:00 uur de parkeervakken afgehuurd op de oneven nummers Prinsengracht 279 – 281. Vanaf maandag 24 augustus 21:00 uur kunt u weer gebruikmaken van de parkeervakken binnen het gebied.

Wat voor werkzaamheden kunt u verwachten?

Op de bovenstaande parkeervakken zullen aggregaten komen te staan van 17 t/m 23 augustus. Wij zullen deze netjes met hekken afsluiten.

Op de Westermarkt zullen van vrijdag 21 augustus 18:30 uur t/m zaterdag 22 augustus 23:59 uur de techniekwagens komen te staan voor het maken van rechtstreekse televisie-uitzendingen. Ook deze wagens zullen wij netjes afhekken.

Contactgegevens

Indien u vragen nog vragen heeft, kunt u ons bereiken op 035 – 67 17 019 of via info@prinsengrachtconcert.nl.

Hoe is het gesteld met mijn privacy op het moment dat de organisatie gegevens van mij verzameld?

Lees hier alles over hoe wij in het algemeen omgaan met privacy.

Wat is de doelstelling van de organisatie mbt het organiseren van een duurzaam evenement?

Introductie

De Stichting Prinsengrachtconcert is met z’n partners Pulitzer Amsterdam & AVROTROS bezig het jaarlijkse evenement “Het Prinsengrachtconcert” te verduurzamen en hanteren de volgende thema’s:

  1. Organisatie & communicatie
  2. Backstage-productie gedurende het evenement
  3. Afval frontstage
  4. Energie
  5. Mobiliteit bezoekers
  6. Watervoorziening bezoekers
  7. Tv-registratie van het evenement

In de bijlage worden per thema aandachtspunten weergegeven waarbij de huidige werkwijze (2018) omschreven is en wat er in 2019 aangepast zal worden; of wat de doelstelling is voor toekomstige edities.

Na editie 2019 zal er een evaluatie gehouden worden waarbij aangegeven zal worden wat het resultaat is of stand van zaken.

  1. Organisatie & communicatie

De voorbereidingen voor het event gebeurt vanuit verschillende, al bestaande, ondernemingen (o.a. Pulitzer & AVROTROS), waardoor er geen kantoor met alle voorzieningen in stand gehouden hoeft te worden en geen extra belasting voor het milieu oplevert.

Daarnaast zal er vanuit het bestaande team een milieu/afval-coördinator aangesteld worden die de duurzaamheid van het evenement zal bewaken voor de toekomst.

Vanaf 2019 zal alle event-informatie (van programma-inhoud tot praktische zaken) voor de bezoekers online (via website) te vinden zijn. Organisatie zal geen flyers & programmaboekjes meer uitdelen. Tevens zal de duurzaamheidsdoelstelling via de site openbaar gemaakt worden.

In 2019 zullen we een investering doen in het digitaliseren van het uitnodigden van gasten van de organisatie, partners en sponsoren zodat we geen gebruik meer hoeven te maken van drukkerij/post voorzieningen.

  1. Backstage-productie gedurende het evenement

Tijdens de operationele dagen (bouw/event/breek) is Pulitzer hotel, met al zijn bestaande faciliteiten, de uitvalbasis voor de crew die meewerkt aan het evenement. Er zullen op de evenement-locatie geen aparte faciliteiten, zoals productie-kantoor/kleedkamers/cateringruimte etc., georganiseerd hoeven te worden.

I.v.m. de omvang van de crew blijft het inhuren van een crew-cateraar noodzakelijk maar zullen er richtlijnen besproken worden over stroom/aanvoer/menu (vegetarisch)/afval en tappunt voor water/overige drankjes.

  1. Afvalplan frontstage

Het evenement is vrij toegankelijk om te bezoeken en gezien de korte tijd dat mensen op de locatie verblijft, voorziet de organisatie niet in catering-verkooppunten. Bezoekers zijn gewend om zelf wat eten/drinken mee te nemen. In 2018 hebben we voor het eerst, in samenwerking met de gemeente Amsterdam, een groep van 8 mensen ingezet die langs de bezoekers gingen om afval gedurende het evenement op te halen. Dit willen we in de toekomst graag met de gemeente voortzetten. Aanvulling hierbij zal het plaatsen van gescheiden afvalbakken op verzamelpunten zijn om zodoende zo veel mogelijk te voldoen aan scheidingsdoelstelling van de gemeente in 2020.

  1. Energie

De grootste stap in een duurzaam Prinsengrachtconcert zal de aanpassing van de stroomvoorziening worden. De organisatie is, in samenwerking met de gemeente, aan het onderzoeken of er op de locatie een vaste stroomvoorziening aangelegd kan worden. Organisatie is evt. bereid om zelf financieel te investeren.

Indien dit niet mogelijk is, zal de stroomopwekking moeten voldoen aan de richtlijnen volgens beleid van duurzame evenementen in Amsterdam of d.m.v. ontheffing voor het gebruik van diesel-aggregaat in 2020.

  1. Mobiliteit bezoekers

Het evenement is vrij toegankelijk om te bezoeken en gezien de korte tijd dat mensen op de locatie verblijft, voorziet de organisatie niet in speciale voorzieningen en zal dat in de toekomst ook niet doen. Vanwege de locatie, midden in de stad, zijn de bezoekers al gewend om met OV naar locatie te komen.

Doelstelling van de organisatie zit vooral in het bewaken van de eisen milieuzones voor leveranciers.

  1. Watervoorziening bezoekers

Op de locatie is het technisch niet realiseerbaar (er zijn geen wateraansluitingen) om bezoekers te voorzien van gratis leidingwater. De bezoekers zijn ook maar een zeer korte tijd op de locatie aanwezig. Indien dit toch een vereiste zal worden voor dit evenement dan moet, in samenwerking met de gemeente, een oplossing gezocht worden.

Doelstelling van de organisatie zit vooral in het bewaken van het gebruik van schoonmaakmiddelen met milieukeurmerk en dat de toilet-leverancier de opgevangen urine aanlevert bij een verwerker t.b.v. terugwinnen nutriënten.

  1. TV-registratie van het evenement

AVROTROS is aan het onderzoeken of de registratie van het evenement d.m.v. een zogeheten cloud-regie (gedeelte techniek vanuit vaste locatie in Hilversum) vastgelegd kan worden. Hiervoor is speciale glasvezelverbinding nodig. Indien dit mogelijk is, zal de overlast op de locatie (minder apparatuur, wagens & crew) minder worden.